In between fall and winter...

17 november 2015 - Golden, Canada

Hier zijn we weer met een nieuwe blog! Om meteen enige verwarring te voorkomen: 'Hier' slaat op in de bus tussen Calgary en Revelstoke in het prachtige Canadese enigszins besneeuwde en zonnige landschap. En 'we' slaat gewoon op mij alleen, want zoals ik al van plan was ga ik geen Canadese jongen aan de haak slaan ;-), maar 'we' klinkt leuker als eerste zin van een blog. Hoezo inspiratieloos....

Ik vraag me af waarom ik niet meteen inspiratie vind om een leuke blog te schrijven. Mijn conclusie is dat het komt doordat ik na mijn vorige blogs telkens zulke leuke en lieve reacties kreeg (waarvoor dank). Het maakt het erg leuk daardoor om regelmatig een blog te schrijven, maar tegelijkertijd wordt de lat steeds hoger gelegd. Laat ik het als een uitdaging zien..

Na mijn vorige blog gepost te hebben, kwam ik in het donker aan in Penticton. Hier pikte m'n host me op samen met een Duits meisje die net als mij een HelpXer (werken tegen kost en inwoning) is en de dag erna zou vertrekken. Tien minuten later kwamen we aan op hun grote grondgebied aan het Skaha meer iets ten zuiden van Penticton. En wat een welkom kreeg ik, met open armen ontvingen ze me. Ze hadden zelfs avondeten voor me bewaard, waar ik na de lange busreis uiteraard wel trek in had. Heerlijk, kip met aardappeltjes en asperges, tomaat en mozzarella! En als toetje chocolade! Het was ook gezellig druk, doordat vrienden op bezoek waren die echter de volgende dag weer vertrokken. Vanaf dat moment was ik alleen met de 'oudjes' zoals ze het zelf noemden. Ik kon echter heel goed met ze opschieten, dus dat was geen enkel probleem. Hele lieve goedlachse en ongeduldige mensen, allemaal van Britse komaf en de 'oudjes' waren ook daadwerkelijk geboren in Engeland. M'n net aangeleerde Canadese woordenschat kon dus even in de koelkast, aangezien ik hier aangaf dat ik naar de 'bathroom' of 'loo' ging in plaats van naar de 'washroom'.

Op het grondgebied dat bij daglicht, zo bleek de volgende ochtend, echt heel mooi uitzicht over het meer heeft en zelf op een rotsachtige achtergrond hetzelfde effect heeft op mensen die aan de overkant van het meer staan, was het tijd geregeld tijd voor een wandelingetje met de honden. Daarnaast had ik elke dag verschillende klusjes. Van appartementen (ze hebben zo'n 15 bijzondere appartementen voor vakantiegangers) stofzuigen, tot badkamers poetsen en verven. Van waterslangen poetsen en opruimen tot helpen het zwembad winterklaar te maken. Ook hielp ik met het dehydrateren van appels en bakten we geregeld iets lekkers of kookte ik (Hollandse hutspot). Verder ging ik af en toe de ontelbare bladeren vegen, een never-ending story als de herfst volop bezig is.

Elke dag begonnen we met een heerlijk uitgebreid ontbijt, waardoor we genoeg energie hadden en de lunch vaak konden overslaan. Daarna was het tijd voor klusjes, een thee rond teatime en later in de middag kookten en aten we 'supper'. 's Avonds was het vervolgens vaste prik om een televisieserie of een film te kijken via netflix of youtube en vroeg naar bed. Niet elke dag werd besteed aan klusjes in en om het huis en de appartementen, op zaterdag gingen we naar de markt (met heerlijke biologische streekproducten uit de Okanagan Valley) en op dinsdag kleren kopen bij tweedehandswinkel Value Village, want dinsdags krijgen de 'oudjes' hier korting. Op de dag van de finale van het WK rugby in Engeland, gingen we naar de lokale rugbyclub om Nieuw-Zeeland glorieus te zien winnen van Australië. Leuk om dit mee te maken tussen Canadese rugbyliefhebbers. Dit was ook de plek waar ik mijn vroegste biertje ooit dronk, om half 9 in de ochtend...

Al met al bevielen m'n hosts mij en ik hen blijkbaar zo goed dat we besloten dat ik een weekje langer dan gepland in Penticton bleef.

Ruim een week geleden was het dan wel echt tijd om door te reizen en werd ik naar Kelowna gebracht. Vanuit Kelowna werd ik meegenomen door mijn volgende host. Een van m'n Pentictonse hosts kende haar en legde de connectie aangezien zij in Revelstoke woont en dat stadje toevallig mijn volgende bestemming zou zijn. Ze zou me niet alleen mee kunnen nemen, ik kon er ook blijven slapen. Superfijn.

Zodoende kwamen we in de avond aan in Revelstoke, een klein stadje vlak voordat je 'echt' in de Rocky Mountains terecht komt. Het was hier een stuk koeler dan in het vrij warme Penticton. Mijn eerste volledige dag bij het gezin in Revelstoke, naast moeders bestaat dat uit haar man en hun drie zonen (van 14,13 en 10 die van voetbal houden!!!) was moeders verjaardag. Lekker gaan uiteten en ik zat erbij alsof ik er gewoon bijhoorde. Ik blijf de gastvrijheid hier bijzonder vinden. Ook gingen we naar de ijshockeywedstrijd van de jongste zoon kijken, leuk! Wat zo leuk is in Revelstoke is dat alle voorzieningen dichtbij zijn en de skihill ook redelijk dichtbij is, op ongeveer 6,5 km van het centrum. Uiteraard is de omgeving ook prachtig! En de sfeer is gemoedelijk, dit sprak me erg aan hier. Op dinsdag was het eindelijk tijd voor m'n sollicitatiegesprek op de skihill. Het gesprek ging goed, maar toch werd ik de volgende ochtend gebeld met de mededeling dat ze alle posities inmiddels ingevuld hebben. Ik baalde hier flink van, vooral omdat ik Revelstoke echt leuk begon te vinden en de familie waar ik verbleef en het naar mijn zin had me had aangeboden dat ik er tijdens de winter kon blijven als ik de baan kreeg.

Dat ging dus niet door en na het bijwonen van de lokale ceremonie op remembranceday, ging ik met de bus naar Calgary. Aan de geplande 6 reisuren kon ik uiteindelijk bijna 2 uur toevoegen wegens sneeuwval, wegwerkzaamheden en een ongeluk, waardoor ik rond 21.00 uur met mijn backpacks door het vriezende Calgary liep naar de plek waar ik had afgesproken met Shelley. Zij is de dochter van m'n hosts waar ik in juli een week bij verbleef in Whiterock/Surrey. Net als haar ouders is zij ook supergastvrij en bood me een slaapplek aan in haar appartementje dichtbij het centrum van de grote oliestad in de provincie Alberta. Shelley pikte me op bij de Starbucks en vertrok de volgende dag al vroeg voor twee dagen naar Edmonton vanwege werk. Ik had plots twee dagen een 'eigen' appartementje. En dat was erg fijn! Op donderdag naar het centrum gelopen en via een aantal parkjes teruggelopen en geskypt met het thuisfront en vrijdag was het de dag waarop ik naar de eerste wereldbekerwedstrijden in het nieuwe schaatsseizoen ging kijken in de Olympic Oval. Helaas was dit uitgerekend de enige dag dit weekend waarin er geen wereldrecord werd geschaatst. Toch was het leuk om weer eens een live schaatswedstrijd te zien. De sfeer kon echter niet tippen aan 'ons' Thialf.

Het weekend was superleuk. Shelley nam me mee bowlen (verjaardag van een vriendin vieren) wat echt supergezellig was en op zaterdag gingen we eten bij haar broer en zijn gezin. Ook heel leuk. Zondags namen we o.a. een kijkje bij het Canadese Olympic Park. Helaas was er niet veel te doen, maar voor mij als Olympische Spelen fan wel bijzonder om het terrein te zien waar de winterspelen plaatsvonden in 1988. Al met al een superleuk weekend in Calgary!

Tussendoor, op vrijdagavond, kreeg ik plots een berichtje van het restaurant In Revelstoke waar ik gesolliciteerd had en in eerste instantie was afgewezen. Bleek dat ze nu toch een fulltime positie voor me vrij hadden. Of ik nog geïnteresseerd was.. Wow, dat had ik niet meer verwacht. Was inmiddels al op andere plekken In Revelstoke aan het solliciteren. Na er even over nagedacht te hebben (ik vond het even lastig om als tweede keus gevraagd te worden..) besloot ik dat ik de baan beter kon nemen dan de kans voorbij te laten gaan. Met andere woorden: ik heb een baan!

Morgen 'mag' ik om 6.00 uur 's ochtends aanwezig zijn voor mijn training voor mijn baantje als prep cook. Spannend!!

Inmiddels heb ik het grootste deel van mijn busreis vandaag achter de rug, zometeen springen we weer een uur terug in de tijd (en dan is het weer 9 in plaats van 8 uur tijdsverschil met Nederland) en dan ben ik er denk ik gauw weer aan toe om lekker bed in te kruipen. Want ja, morgen of beter gezegd vannacht is het vroeg dag. Waarom wilde ik ook alweer een baantje in een wintersportgebied?!

1. Papa:
    17 november 2015
    Hey Gaby! Leuke verrassing deze blog op 17 november! Bedankt Succes met je nieuwe vroege-vogel job en geniet ervan!!
  2. Loes van Arendonk:
    17 november 2015
    Hoi gaby! Wauw wat een prachtige verhalen en wat een groot avontuur! Geniet ervan! Groet Loes