Even verderop, acht maanden op avontuur!

14 juli 2015 - Vancouvereiland, Canada

De heenreis...

De zon achterna. Dat is wat ik op de eerste dag van mijn avontuur vooral heb gedaan. Als het donker dreigde te worden, vertrok mijn vliegtuig weer naar een gebied waar de zon nog (net) niet onder was gegaan. Uiteindelijk kwam ik na een lange reis met tussenstop in Chicago op donderdagavond eindelijk aan in Vancouver, de 3e grootste stad van Canada. Hoewel de vluchten goed verliepen (weinig turbulentie gelukkig), heb ik nauwelijks geslapen, waardoor ik bij aankomst op Vancouver airport ruim 23 uur wakker was. Toch duurde het nog een kleine 2 uur voordat ik door immigratie was en m'n work permit in handen had. Voor de liefhebbers van het tv-programma border security moest dat trouwens smullen zijn geweest; gratis aflevering, zittend op de eerste rij, met live verdachte uitziende gasten, oa koffie verpakt in schoenen en wantrouwende douaniers. Haha een man voor mij vroeg al wat ik kwam doen, ik zag (zie) er natuurlijk ook veel te klein en schattig uit met m'n grote backpack op mijn rug en kleinere backpack op mijn buik ;-) Inmiddels had ik besloten een taxi te nemen naar m'n hostel, ipv het openbaar vervoer. Ik wist niet meer precies waar het hostel was en mijn vermoeidheid maakte dat het me eigenlijk niets kon schelen dat een taxi een stuk duurder is. Ik wilde naar bed. Helaas even over het hoofd gezien dat taxichauffeurs in Vancouver niet meteen wisten waar mijn hostel was (ik wist de naam trouwens wel nog!), maar de 3e taxichauffeur besloot gelukkig de moeite te willen nemen om dit te googlen. Hij gaf me meteen zijn nummer, voor het geval ik 'in trouble' zou raken.

Eerste dagen in Vancouver...
Het plan was om deze eerste dag even rustig bij te komen en dit liep al meteen in de soep. Bij het vroege ontbijt sprak ik met een Engelsman en een Schotse, beiden waren ook net in Vancouver aangekomen, en we spraken af om na het ontbijt samen naar Stanley Park te gaan. Superleuk natuurlijk, maar een rustdag werd het dus duidelijk niet. Ik heb nu (maandag) nog last van m'n bilspieren dankzij de 4 uurtjes wandelen in het overigens mooie grote park. Opvallend was dat het park heel dor was, gelig uitzag, terwijl het normaal rond deze tijd mooi groen is. Net zoals in Nederland, is het ook hier de afgelopen weken erg heet geweest. Er is minder dan 10% van de normale regenval geweest in deze periode. Er zijn ook veel bosbranden geweest en nog steeds is het gevaar ervoor niet geweken. Ik denk dat ik later nog wel eens terugga naar Stanley Park, dus ben benieuwd hoe het er dan uitziet. 's Middags kon ik mijn ogen nauwelijks open houden, maar wilde niet eraan toegeven, dus gewoon met m'n hostelgenoten een hapje gaan eten in China town.
Zaterdag wederom vroeg wakker en even lekker rondgelopen door een lege stad. Ook een kijkje gaan nemen bij de beroemde stoomklok in de wijk Gastown, leuk! Hierna had ik afgesproken met een vriendin van mijn (inmiddels ex-)collega. Zij woont hier nu al bijna 2 jaar en het was interessant om hier met haar over te kletsen! Daarnaast natuurlijk gezellig wat gedronken! Ondanks dat ik wederom erg moe was vroeg in de avond, toch nog even een drankje (de dagaanbieding uiteraard, moet mijn nationaliteit toch eer aan doen..) gaan doen in de bar bij het hostel. Hier sprak ik met een Britse en twee Canadezen en zo werd het toch nog relatief laat.
Zondag had ik met de Schotse afgesproken even lekker de opper-toerist uit te hangen en in het Noorden van Vancouver de attracties Grouse Mountain en Capilano Suspension Bridge te bezoeken. We werden vergezeld door nog 3 Britse meiden. Een goede dag voor mijn Engels zullen we maar zeggen! De bridge en het park eromheen was mooi, veel hoge oude bomen gezien en uiteraard een indrukwekkende hangbrug van, uit mijn hoofd, bijna 200 meter. Ook gegeten in het park, waar ik overigens nog wel even aan moet wennen aangezien een broodje kaas of gezond ver te zoeken (en niet te vinden) is. Erna met 1 Britse minder door naar Grouse Mountain. Met een hoogte van 1250 meter een geweldig uitzichtpunt over Vancouver. Maar niet vandaag, want het was behoorlijk bewolkt. Met een lift naar boven gegaan en daar o.a. de famous 'lumberjack' show gezien. Extreem hoog Noord-amerika gehalte, maar zonder meer hilarisch! Daarnaast een vogelshow en mijn eerste wildlife animal hier gezien, alleen stond er wel nog een hek omheen. De grizzly beer! Indrukwekkend beest. Benieuwd of ik ze ook nog zonder hek ga tegenkomen!

Mijn eerste weekend in Canada zit erop en het bevalt tot nu toe prima! Vanochtend vroeg heb ik Vancouver per ferry verlaten en ben nu op Vancouver Island, onderweg naar mijn eerste hostfamily/HelpX project. Ben heel benieuwd en zal hier in een volgende blog verslag van doen!

Cheers!

1. Jill:
    14 juli 2015
    Klinkt goed Gaby!! Have fun!!
  2. Linda:
    14 juli 2015
    Heeeej dinnetje, wat leuk dat je dit doet!! Fijn om zo op de hoogte te blijven van wat jij daar allemaal uitspookt haha.. :) Ben al benieuwd naar je volgende verslag!! Ik wens je nogmaals een hele mooie tijd tegemoet daar, geniet ervan!! Xxx Linda
  3. Papa:
    14 juli 2015
    Mooi om je zo te kunnen volgen! Verhalen om jaloers van te worden, maar ik gun het je van harte!! Geniet ervan en laat ons mee genieten. Xxx Papa.
  4. Gerrit Rietveld:
    Hi Gaby,

Gaaf om je eerste verhalen hier te lezen. Geniet van je tijd op Vancouver Island en alle andere prachtige plekken in Canada... Geloof me, je zult er geen genoeg van krijgen.

Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Gr. Gerrit
  5. Conny:
    19 juli 2015
    Hee Gaby, genoten van je eerste verhaal! Veel plezier, geniet er van en ik kijk uit naar je volgende verhaal, xx Conny
  6. Lydia Verbiest:
    20 juli 2015
    Leuk om zo mee te genieten van jouw avonturen :-)
    lekker genieten. (Willem gaat eind Augustus ook op reis voor 5 maanden stage lopen bij de Holland America Lijn vanuit Seatle.)
    groetjes vanuit Zeeland
    Lydia